Asystentura rodziny
Jedną ze szczególnych form wspierania rodzin przeżywających trudności w realizacji funkcji opiekuńczo – wychowawczych jest pomoc ze strony asystenta rodziny. Idee asystentury szczegółowo charakteryzuje ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej(Dz. U. z 2019 r. poz. 1111 ze zm.) wyznaczając m.in. zadnia, uprawnienia czy sposób przydzielenia asystenta rodzinom z problemami opiekuńczo – wychowawczymi.
-
Kim jest asystent rodziny?
Asystent rodziny to osoba, która przez pewien czas wspiera rodzinę, aby w przyszłości potrafiła ona samodzielnie rozwiązywać napotykane problemy i trudności życiowe (zwłaszcza w kategorii opieki i wychowania) oraz stwarzać własnym dzieciom optymalne warunki do ich prawidłowego rozwoju w naturalnym środowisku rodzinnym.
Rolą asystenta nie jest wyręczanie rodziny, ale aktywizacja jej członków do realizacji działań zmierzających do poprawy własnej sytuacji życiowej poprzez wykorzystanie występujących w niej zasobów oraz możliwości wsparcia zewnętrznego.
-
Jakie formy wsparcia oferuje asystent rodziny?
Katalog działań pomocowych dobierany jest dla każdej rodziny indywidualnie w zależności od jej potrzeb oraz skali występujących problemów. Rodzina objęta wsparciem asystenta rodziny może liczyć m.in. na :
-
pomoc w poprawie sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,
-
pomoc w rozwiązywaniu problemów socjalnych,
-
pomoc w rozwiązywaniu problemów psychologicznych,
-
pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi,
-
wsparcie w aktywności społecznej,
-
motywacje do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
-
pomoc w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej,
-
motywacje do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,
-
wsparcie dzieci, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych,
-
pomocowe działania zaradczei interwencyjne w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
-
wsparcie w postaci indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci,
-
realizacje działań pomocowych określonych w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.
-
Jakie są zasady współpracy z asystentem rodziny?
Współpraca asystenta z rodziną prowadzona jest za jej zgodą i aktywnym udziałem, z uwzględnieniem zasobów własnych oraz źródeł wsparcia zewnętrznego. Praca z rodziną odbywa się w miejscu zamieszkania rodziny lub innym miejscu wskazanym przez rodzinę. Podstawą współpracy jest przygotowany plan pracy z rodziną.
-
Jakie uprawnienia posiada asystent rodziny?
Asystent rodziny w związku z wykonywaniem swoich zadań ma prawo do:
-
wglądu do dokumentów zawierających dane osobowe członków rodziny, niezbędne do prowadzenia pracy z rodziną, w tym: imię i nazwisko, datę urodzenia, obywatelstwo, adres miejsca zamieszkania, stan cywilny, wykształcenie, zawód, miejsce pracy, źródła dochodu, dane dotyczące warunków mieszkaniowych, dane dotyczące sytuacji prawnej oraz aktualnego miejsca pobytu dziecka, dane o rozwoju psychofizycznym dziecka,
-
występowania do właściwych organów władzy publicznej, organizacji oraz instytucji o udzielenie informacji, w tym zawierających dane osobowe, niezbędnych do udzielenia pomocy rodzinie,
-
przedstawiania właściwym organom władzy publicznej, organizacjom oraz instytucjom ocen i wniosków zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony praw rodzin.
-
W jaki sposób przyznawana jest pomoc w formie asystenta rodziny?
Asystent rodziny przydzielany jest przez Kierownika Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Błażowej na bezpośredni wniosek pracownika socjalnego, który na podstawie przeprowadzonego rodzinnego wywiadu środowiskowego podejmują decyzje o koniczności wspierania rodziny przez asystenta z uwagi na występujące w niej trudności w realizacji funkcji opiekuńczo – wychowawczej.
-
Jakie korzyści niesie za sobą asystentura w rodzinie?
Aktywna współpraca z asystentem rodziny skutkuje wzmocnieniem kompetencji rodzicielskich oraz umiejętności społecznych, które ostatecznie pozwolą na prawidłową realizację funkcji opiekuńczo – wychowawczej względem dzieci oraz przyczynią się do zapewnienia im prawidłowych warunków rozwoju.